Tι είναι η Ψυχολογική Ροή, Flow Theory;

Η κατάσταση στην οποία ο άνθρωπος που συμμετέχει σε μια δραστηριότητα είναι τόσο συγκεντρωμένος, που τίποτα άλλο δεν φαίνεται να έχει σημασία, ενώ έχει απόλυτη επίγνωση αυτού που λαμβάνει χώρα.

Ένα από τα χαρακτηριστικά της ροής είναι ότι χάνει την αίσθηση του χρόνου που πέρασε, δεν αισθάνεται κόπωση και δεν κάνει σκέψεις άσχετες με το έργο που έχει αναλάβει.

Η Βίωση της Ψυχολογικής Ροής- προϋποθέτει ισορροπία μεταξύ της αντίληψης του ατόμου για τις ικανότητές του και των δυνατοτήτων/προκλήσεων για δράση. Διαφορετικά, το άτομο μπορεί να βιώσει Απάθεια, Άγχος, Ανία.

Δεν δίνεται σημασία στις πραγματικές δεξιότητες του ατόμου ή τις αντικειμενικές προκλήσεις αλλά στην υποκειμενική εκτίμηση σχετικά με το ποιες είναι οι προκλήσεις και οι ικανότητές του. Πρόκειται για μια προσωπική κατάσταση, με κριτήρια και στόχους προσωπικούς.

 

Έχει μελετηθεί σε πολλούς τομείς με άριστα αποτελέσματα, όπως:

  • Της Υγείας
  • Της Αναψυχής
  • Της Εκπαίδευσης
  • Της Οικογένειας
  • Της Κλινικής Ψυχολογίας
  • Της Εργασίας
  • Του Αθλητισμού

 

Πώς η Θεωρία Ψυχολογικής Ροής – Flow Theory-  σχετίζεται με το Coaching;

Οργανώνοντας – με τη συνεργασία ενός Coach-  ένα  Σχέδιο Προσωπικής Ανάπτυξης που  προορίζεται να σας βοηθήσει να καθορίσετε & να βελτιώσετε τις δικές σας ιδέες και πεποιθήσεις σχετικά με το τι είναι πιο σημαντικό για σας στη ζωή σας.

  • Βίωση ευχαρίστησης, ικανοποίησης και βαθιάς απόλαυσης
  • Αίσθημα ελέγχου και αίσθησης «Εαυτού»
  • Απορρόφηση από την εκτελούμενη δραστηριότητα, συγκέντρωση
  • Αναζήτηση εσωτερικών κινήτρων
  • Αποσαφήνιση προσωπικών στόχων

Αυτό είναι το πρώτο ουσιαστικό βήμα – ζωτικής σημασίας – διότι σε τελική ανάλυση, είναι καλύτερο να εργάζεστε προς την κατεύθυνση των στόχων που έχουν προσωπικό νόημα για εσάς!

 

Τα βασικά βήματα που δουλεύει κανείς στο coaching,  για να μπει σε κατάσταση Ροής – Flow-  είναι:

  • Να ορίσει ένα γενικό στόχο και στη συνέχεια επιμέρους, ρεαλιστικούς υπο- στόχους.
  • Να βρει τρόπους ώστε να μετρήσει την πρόοδο, όσον αφορά την επίτευξη των στόχων που επέλεξε.
  • Να κρατήσει τη συγκέντρωση –Flow- σε αυτό που κάνει και να συνεχίσει να επεξεργάζεται με λεπτομερή τρόπο, τις προκλήσεις που εμπλέκονται στη δραστηριότητα-στόχο.
  • Να αναπτύξει τις δεξιότητες που είναι απαραίτητες για αλληλεπίδραση  με τις ευκαιρίες που προσφέρονται.
  • Να κρατήσει και να ανεβάσει τον πήχη, αν η δραστηριότητα γίνει  βαρετή ή αν φτάσει στο στόχο του.

 

Τελειώνοντας…

Η Ροή –Flow – αποτελεί πιθανόν την απόλυτη εμπειρία «στράτευσης» των συναισθημάτων στην υπηρεσία της επίδοσης και της μάθησης και ταυτόχρονα  μια μορφή εσωτερικής παρακίνησης.

Σε πολλούς ανθρώπους, η εμπειρία της Ροής, γίνεται αυτοσκοπός, μια ανεξάρτητη δραστηριότητα η οποία δεν έχει μόνο σκοπό το ΣΤΟΧΟ, αλλά και μόνο η εκτέλεσή της είναι μια ανταμοιβή με ανυπολόγιστη προσωπική αξία!

 

 Για την Ιστορία…

Η μελέτη της έννοιας της ψυχολογικής ροής ξεκίνησε τη δεκαετία του 1960, όταν ο Csikszentmihalyi διενήργησε μια σειρά μελετών γύρω από την δημιουργικότητα.

* Csikszentmihalyi, Μ. -1990. Flow: The Psychology of Optimal Expetience. New York: Harper and Row.

 

Μαίρη Στραβοράβδη

Life Coach